Sökresultat för Gunilla Carlsson Kendall...
Rensa filter?
För barn och ungdomar med neuropsykiatriska diagnoser kan vardagen innebära problem. Det kan handla om struktur och att finna ordning i vardagen hemma och i skolan. Att planera skoluppgifter, hinna till skolan i tid men också kamratrelationer och fritidsaktiviteter kan vara svåra att klara av.
Med hjälp av det här…
En del barn har en generell utvecklingsförsening som kommer att visa sig tydligare ju äldre barnet blir. Med generell menas att den påverkar barnets intellektuella utveckling och att det i sin tur påverkar hur barnet utvecklas på många olika sätt. I boken får du en…
Kategorier: Andra medicinska specialiteter Autism och Aspergers syndrom Förskolan Medicin och omvårdnad Neurologi och klinisk neurofysiologi Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Teaching of students with social, emotional or behavioural difficulties Undervisning för elever med särskilda behov
I boken får du en beskrivning av hur svårigheter med socialt samspel kan se ut och vad sådana svårigheter kan innebära i vardagliga situationer på förskolan. Du får kunskap om vilka tecken som behöver uppmärksammas och en inblick i hur barn med autism upplever…
I boken får du en beskrivning av hur koncentrations-svårigheter kan se ut och vad sådana svårigheter kan få för konsekvenser i vardagliga situationer på förskolan. Författaren Gunilla Carlsson Kendall pekar ut några situationer i förskolan som kan vara extra…
Att hitta rätt hjälp för elever med neuropsykiatriska svårigheter är en viktig uppgift för skolan, men hur ska man veta vad som är rätt? Medicinska diagnoser ger inte svar på frågan men att förstå vilka grundläggande svårigheter som ligger bakom diagnoserna kan underlätta.I Elever med neuropsykiatriska svårigheter –…
Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Skolor Studievägledning och elevhälsa Utbildningsstrategier och utbildningspolitik
På jakt efter mening och sammanhang i skolan, arbetssättet som går under namnet Nytorpsmodellen har uppvisat slående resultat. På en skola i Stockholm gick man från att hälften av sjundeklassarna hade någon form av åtgärdsprogram till att samtliga elever två år senare gick ut nian med godkända betyg i alla ämnen. Ett…
Kategorier: Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning för elever med inlärningssvårigheter Undervisning för elever med särskilda behov
Alla har inte samma förutsättningar från början – men måste få samma möjlighet att utvecklas så bra som möjligt. Det finns en stor variation i förmågan att tänka abstrakt och teoretiskt som påverkar hur lätt och snabbt man tar till sig…
Vad är ADHD? Hur arbetar du med barn och ungdomar med ADHD i skolan? Hur krockar ADHD-diagnosen med skolans krav och betoning på individuellt och problembaserat lärande?
I boken Förstå och arbeta med ADHD får du snabbt överblick över vad ADHD-diagnosen innebär och hur du…
Kategorier: Lärarhandledningar och lärarmaterial Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning för elever med särskilda behov Undervisning i specifika ämnen
Läs om vad neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är och hur de påverkar elevers lärande. Var uppstår problemen och hur går man som lärare tillväga för att sätta in rätt insatser i skolsituationen? Att kartlägga och ta reda på problemen är nödvändigt för att som lärare veta vad man ska göra. Ett bra samarbete med…
Kategorier: Andra medicinska specialiteter Medicin och omvårdnad Neurologi och klinisk neurofysiologi Pedagogik Samhälle och samhällsvetenskap Undervisning för elever med funktionhinder Undervisning för elever med särskilda behov
Att hitta rätt hjälp för elever med neuropsykiatriska svårigheter är en viktig uppgift för skolan, men hur ska man veta vad som är rätt?
Medicinska diagnoser ger inte svar på frågan men att förstå vilka grundläggande svårigheter som ligger bakom diagnoserna kan underlätta.
I Elever med neuropsykiatriska svårigheter…